Nu blir det enklare för de minsta företagen att sälja sina produkter. Facebook shops ska låta kunderna inte bara titta på varor utan även slutföra affären utan att ta sig till en extern webbsida.
Mark Zuckerberg berättade om den nya tjänsten i en onlinesändning på tisdagkvällen. Tjänsten ska fungera i både Facebook, Instagram och Messenger. Det ska inte kosta något för småföretagare att sätta upp en affär.
– Vi räknar med att de kommer att vilja annonsera mera när de öppnat affären, och att vi ska tjäna pengar på det sättet, sa Mark Zuckerberg.
Han försäkrade också att Facebook inte ska dela med sig av vad kunderna köpt för varor – om kunden inte aktivt godkänt det.
Facebook gör satsningen i partnerskap med bland andra Shopify, som i dag sköter många småföretagares webbshoppar.
Det här är en välkommen nyhet inte bara för etablerade firmor utan även för många hobbyföretagare som tycker det är svårt och dyrt att sätta upp en webbsida och en onlineshop.
Facebook shops börjar rullas ut nu. (Det kan kanske ta ett tag innan det syns här i Sverige)
Du kan se webbsändningen med Mark Zuckerberg här:
TEXT: EVA WIESELGREN, BILD (Skärmdump): Facebook