KOM IHÅG: Säg upp prenumerationen!

bild på tre serier från appen Quibi

Jag gjorde det igen. Glömde säga upp något jag erbjudits att testa gratis. Jag måste betala 95 kronor för flippade mobilsåpor jag aldrig orkade titta på. Visst, jag har mig själv att skylla. Men tänker också att det kanske är dags att införa mer konsumentvänliga regler för prenumerationer.

Hoppsan, en faktura från Apple i mejlen. Köpte vi nån film igår? Nej, det är nåt som heter Quibi. Hm, har jag ens beställt detta? Jag är tvungen att öppna appen och kolla vad det är. Då minns jag. Det var den hajpade Netflixutmanaren som skulle leverera film och serier till mobilen. Som gick att se både på höjden och tvären. Jag gillar saker i smått format och blev nyfiken. Nappade på att testa gratis. Tänkte att jag skulle skriva om det om det verkade kul.

Sen skrev jag inget, det var så skruvat innehåll att jag inte ens orkade titta färdigt på något. Jag tänkte: Jag vill inte lura någon att prenumerera på detta. Sen glömde jag bort det.

Tills idag när räkningen kom.

Jag brukar lägga in en påminnelse i kalendern om att säga upp sådana där tjänster som man får testa gratis en period. Väl medveten om att det är meningen att man ska glömma. Men den här gången hade jag inte gjort det. Jag skulle ha sagt upp det igår för att slippa betala.

Men hallå, är inte detta lite konstigt. Att först betalar man automatiskt, sen kommer räkningen efteråt? Det är liksom gjort för att lura folk.

Hade det inte varit mycket bättre om det kom en påminnelse sådär en vecka innan gratisperioden var ute?

Det här är inte något man bara ska stå ut med. Saker kan ändras. Konsumenter har fått bättre villkor på många sätt. Telefonbolagen kan inte längre låsa våra telefoner så att de bara kan användas med en operatör, sociala medier måste låta oss ladda ned allt vårt innehåll om vi vill det, vi måste inte längre betala dyra roamingavgifter när vi reser inom EU. Människor har klagat, politiker har skrivit motioner och drivit frågor, lagar och regler har ändrats.

Så nu hoppas jag på ändrade regler för gratiserbjudanden som övergår i prenumerationer. Helst skulle de inte alls övergå automatiskt i någon prenumeration, om vi inte aktivt beställer tjänsten när provperioden är slut. Men i andra hand skulle vi åtminstone påminnas om att tiden är inne om vi vill säga upp avtalet innan betalningen sätter igång.

Alla nya regler är inte sådant vi jublar över. Meddelanden där vi måste säga ok till GDPR och Cookies har väl fått en och annan att svära irriterat även om tanken är god. Men att slippa betala för saker vi egentligen inte vill ha, det skulle nog alla bli glada för. Utom företagen då, som skulle tvingas göra bättre tjänster. Men det skulle ju gynna dem också på sikt, att kunderna är där för att de gillar tjänsten, inte för att de glömt att säga upp den eller aldrig fattade att det var en prenumeration.

I väntan på en ny lag här får jag väl ta och titta på något i Quibi-appen, när jag nu ändå måste betala. Vad sägs om Dummy? En tjej med författardrömmar blir vän med sin pojkväns sexdocka. Eller Royalties där två låtskrivare ska göra sånger åt galna artister. Eller Flipped där två hemrenoveringsexperter kidnappas av en knarkkartell som tvingar dem göra om deras hus. Eller Life size toys där jag kan se folk åka i gigantiska badankor… Ja, jag sa ju att det var skruvat.

Om du vill veta vad du har prenumererat på för appar och tjänster via Apple – gå till Appstore i din iphone, tryck på din lilla ikon i övre högra hörnet, välj Prenumerationer. Där kan du säga upp det du inte använder och också se när de förnyas.

Om det är något du köpt av misstag går det att få pengarna tillbaka om du trycker på Rapportera problem på räkningen. Jag kan dock inte åberopa det nu. Jag visste vad jag gjorde, men sen glömde jag. Jag står mitt kast. Och tittar på Barkitecture, en serie där två designers åker hem till folk och bygger lyxiga hus åt hundar.

TEXT: EVA WIESELGREN

Publicerat av

Eva Wieselgren

Frilansjournalist. Har skrivit om ny teknik sen 2005 och tycker det är väldigt roligt.

Exit mobile version