Tävla är kul, spamma är trist
Nu är jultävlingarna igång. Affärer och företag vill locka till shopping och engagemang på Facebook. Gilla, dela och tagga en vän så kan du vinna allt från räkor till hundkoppel. Men stopp där. Det är faktiskt inte tillåtet.
Företaget bakom Facebook har bytt namn till Meta, men reglerna är samma som förut. Företag och organisationer med Facebooksidor får inte ordna tävlingar där det krävs att deltagarna delar inlägg eller taggar sina vänner.
Anledningen är lätt att förstå. Särskilt nu när många tävlingar görs i form av julkalendrar och dyker upp varje dag fram till julafton. Om tävlingsdelningarna och -taggningarna blir fler och fler drunknar våra riktiga inlägg i vännernas flöden. Facebook blir allt mindre ett sätt att hålla kontakt med vänner och familj och allt mer likt spamflödet i mejlkorgen.
Dessutom tjänar ju Facebook pengar på att företag annonserar för att få nya kunder. Det kanske vi användare struntar i, men betalda annonser är förutsättningen för att tjänsten ska vara gratis att använda.
I mitten av bilden ovan står reglerna. Att kräva att någon taggar vänner eller delar inlägg för att delta i en tävling är inte tillåtet. Numera går det att kräva att deltagare gillar sidan eller inlägget. Det var tidigare också förbjudet.
Dessutom måste den som ordnar en tävling på Facebook skriva ut att tävlingen inte ordnas i samarbete med Facebook.
En del företag följer reglerna. Heder åt dem! De kanske inte får lika mycket spridning på sina tävlingar som de andra, men de visar att de är ordentliga och pålitiliga och vill göra rätt. Där handlar jag gärna.
Men, invänder säkert någon, det gör väl ingen skada, det är ju bara på skoj? Jo, det gör skada om mer och mer av det som skickas runt blir skräp. Jag har själv deltagit i Facebooktävlingar som inte följer reglerna. Men nu satte jag mig och skrev detta i stället för att för femtonde dagen i rad dela reklam för samma företag. För visst kan man vinna i Facebooktävlingar. Jag har gjort det flera gånger. Men om priset är att mina vänner slutar läsa det jag lägger ut för att de utgår från att det är ointressant, då är det inte värt det.
Jag förstår om små företag inte har koll på Facebooks regler, eller tänker att alla andra gör så, så då kan vi också. Men när företag och organisationer med flera anställda och kanske till och med personal avsatt för att sköta sociala medier gör det tycker jag det är dåligt. Jag anmäler inte till Facebook, för jag vill inte orsaka problem för nån i grunden hygglig icahandlare eller hundklubb så här före jul.
Men jag slutar delta i dessa tävlingar. Och hoppas några av tävlingsarrangörerna läser detta och skärper sig.
Det jag skrivit här gäller Facebook. På andra plattformar, som Instagram, gäller andra regler.
EVA WIESELGREN