Du har väl nixat mobilen?

Skärmavbild 2015-09-21 kl. 18.15.39– Hej, är det Eva?
– Ja, hej.
-Jag heter Linnea och antingen är det så att du har deltagit i en tävling på internet eller också har du haft kontakt med en av våra kunder och nu ligger det två priser och väntar på dig här …
– Nej, det tror jag inte.

Människan sa samma sak en gång till och kunde inte svara på vilken tävling eller vilket företag det i så fall skulle handla om. Till sist gav hon irriterat upp och sa att hon skulle ringa till en annan kund.

Så jag vet inte vad hon ville lura på mig. Men jag insåg att jag glömt att nixa den nya mobilen.

Att byta mobilnummer är bökigare än att byta själva mobilen. Många ställen har fått det gamla numret. Säkerhetskoder som ska skickas, Bank-ID som ska bytas, ja och så Nix-registret då som jag hade glömt.

Förr var det inte tillåtet för telefonförsäljare att ringa folks mobiler om man inte var kund hos företaget redan och gått med på det. Nu är det tillåtet precis som till fasta telefoner, en följd av att många inte längre har fast telefon.

Men det går alltså att spärra telefonförsäljare i mobilen precis som i den fasta telefonen.

Det kostar inget (och om någon ringer och vill göra det åt dig ska du inte gå med på det, det är verkligen enkelt).

Ring upp 077-228 00 00. Ringer du från mobil så sätt på högtalartelefon eller använd lurar så du inte behöver ha mobilen mot örat och välj fram knappsatsen. En automatisk röst läser upp ditt nummer och frågar om du vill spärra det. Du trycker på 1 för att bekräfta. Vill du ändra det sen är det bara att ringa igen.

Det här med tävlingar på internet har för övrigt fått skärpta regler. De som ordnar sådana tävlingar måste upplysa om att de vill använda ens kontaktuppgifter i marknadsföringssyfte och det måste finnas en möjlighet att tacka nej till att uppgifterna används så.

Sen tycker jag rent allmänt att företagen är korkade som gör så här. Om det nu var en tävling jag varit med i så hade ju alltihop blivit mycket bättre om samtalet löpt så här:

“- Hej Eva! För en månad sen var du med i en tävling på internet där du kunde vinna ett hundkoppel från Huxflux, kommer du i håg det?

– Ja, kanske det.

– Du vann ju tyvärr inget koppel men nu ska du få chans att vara med i en ny tävling, om du vill. Och vi har en bra rabatt på en hundtidning…”

Jag menar, det händer att jag är med i tävlingar och tackar ja till att bli kontaktad av företag. Då är det ett företag jag litar på på något sätt. Att som säljare nämna företaget hade varit en bra inledning. Nu tänkte jag direkt att det var en bluff. Och det var det antagligen.

Nix-registret är en frivillig överenskommelse, telefonförsäljare ska kolla om numret är spärrad där innan de ringer. Det gäller inte telefonnummer till företag, bara till privatpersoner.