Trött på annonser? Då vill Google ta betalt.

Har du tröttnat på att överallt på webben mötas av annonser för saker du inte är intresserad av? Nu vill Google ge dig en möjlighet att slippa – genom att betala för annonsplatsen. En idé som inte verkar helt genomtänkt.

Google introducerar nu något som heter Contributor, ett alternativ för dem som inte vill se annonser på sajter och bloggar de besöker. Genom att ansluta dig dit och betala ett antal dollar är du med och bjuder på annonsplatserna på sajter som är anslutna till Googles annonssystem AdSense.

Om det du betalat är mer än annonsörerna bjuder blir du av med en eller flera annonser. På populära sajter där annonserna kostar mer är det inte säkert du slipper annonserna, men du kanske får bort någon. Pengarna du betalat delas mellan sajtägarna och Google precis som annonspengarna skulle gjort.

Om sajterna är med i systemet ska de publicera sådana här knappar:

contributor

Den här är bara en bild, Contributor funkar ännu bara för användare i USA, så det finns inte på Damernas databyrå.

Jag tror personligen aldrig systemet kommer hit för jag tycker det verkar vara en helt döfödd idé. Det finns annonsblockerare för både dator och mobil som är gratis och lika enkla att skaffa som att ansluta sig till det här systemet. Och om jag som användare ska betala för att få bort annonser vill jag just ha bort dem, inte se ett Tack-meddelande eller ett mönster, som är vad som ska visas där annonsen skulle suttit.

Och kanske är jag cynisk efter många år på dagspress, men de som är villiga att betala för innehåll på webben vill nog få något mer än ett tack för pengarna. 

Att stödja bloggare och journalister med ett bidrag är en bra idé. Det kan jag tänka mig. Men då vill jag inte betala något till Google. De behöver knappast ekonomiskt stöd. 

Jag tror inte det finns en universallösning för att ta betalt för innehåll på nätet. Det går att göra på flera sätt. Ett är förstås annonser, och stora aktörer på webben tjänar massor på annonser just för att de är så stora. Men ska annonser på webben och framförallt i mobilen fungera måste de göras på intelligentare sätt. De måste tillföra något, inte kännas som ett hinder man bara vill få bort så snabbt som möjligt, något som är i vägen för texten eller filmen. En stor del av annonsintäkterna på webben nu uppstår antagligen för att folk slinter med musen eller fingret och klickar på annonserna av misstag. Det är synd.

Reklam kan vara så kul. Reklam är inte dåligt i sig. Att se det som ett nödvändigt ont som vi måste betala för att få bort är inte rätt väg.

Det finns reklam på nätet som fungerar bra.

Mitt tips till Google är att hjälpa era annonsörer så de blir skickligare på att göra reklam. Ni är ju bra på att göra reklam för er själva, så ni har absolut kunskapen.

För det här Contribute, tro mig, det blir ingen succé.